Szybownictwo – szybowce
Szybownictwo to mało popularny sport, który polega na pilotowaniu szybowca, wykonywaniu lotów nadlotniskowych oraz dłuższych lotów dzięki wykorzystaniu termiki. Do uprawiania lotów szybowcowych potrzebny jest szybowiec. Szybowiec to statek powietrzny nie posiadający własnego napędu. Aby rozpocząć lot szybowcem musi on zostać wzniesiony na odpowiednia wysokość przez holujący go inny samolot lub wyciągarkę znajdującą się na ziemi. Szybowiec po odczepieniu się od samolotu nieustannie opada (około 1 metr/sekunda). Współczesne szybowce wyciągnięte na wysokość mogą pokonać od 25 do Az 60 kilometrów. Szybowce dzięki możliwości wykonywania lotów ślizgowych uważane są za najbezpieczniejsze statki powietrzne.
Uzyskanie
Na finał szkolenia na pilota szybowca kursant uzyskuje uprawnienia do samodzielnych lotów na szybowcach jednomiejscowych i dwumiejscowych pod nadzorem instruktora. Aby uzyskać licencję pilota szybowca i szybować samodzielnie należy doskonalić technikę pilotowania szybowca przez trenowanie celności lądowania, akrobacji typu korkociągi i przeciągnięcia, lotów z wykorzystywaniem termiki. Uwieńczeniem przejścia całego cyklu szkoleń, spędzeniu 35 godzin w powietrzu oraz zdaniu egzaminu i praktycznego jest otrzymanie licencji pilota szybowcowego PL(G). Egzamin odbywa się przed Państwową Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Pilot szybowca może wykonywać samodzielne lot, więc nie wymaga opieki instruktora. Po uzyskaniu licencji polecamy akrobację szybowcową, loty żaglowe, loty falowe, przeloty warunkowe. Można również sprawdzić swoje umiejętności podczas licznych zawodów szybowcowych na terenie całego kraju. Doświadczenie w szybownictwie znacznie ułatwia szkolenie w lataniu samolotowym.
Wymagania dla pilota szybowca
Przyszły pilot szybowca musi spełniać odpowiednie warunki odnośnie wieku i zdrowia.
– uczeń kursu szybowcowego musi mieć skończone 16 lat;
– jeżeli kursant jest niepełnoletni wymagana jest pisemna zgoda rodziców potwierdzona notarialnie;
– kandydat powinien posiadać orzeczenie lekarskie o możliwości uczestniczenia w kursie kierowania szybowcem (w szczególności: dobrej wydolności i prawidłowego funkcjonowania układu krążenia, sprawności psychicznej i motorycznej, braku poważnych wad wzroku, możliwe jest jednak dopuszczenie do latania w okularach bądź też szkłach korekcyjnych, drożność jamy nosowej, prawidłowo funkcjonujący błędnik).
Szkolenie szybowcowe teoretyczne
Kurs szybowcowy rozpoczyna się od części teoretycznej, która obejmuje kilkudniowe szkolenie z zakresu lotnictwa. W jego skład wchodzą pojęcia jak: aerodynamika, mechanika lotu, kodeks i przepisy lotnicze, nawigacja, meteorologia, budowa i eksploatacja szybowców, pilotaż szybowca, skoki spadochronowe. W zależności od aeroklubu szkolenie teoretyczne odbywa się w tygodniu w godzinach popołudniowych lub w weekendy od samego rana. Wszystko podporządkowane jest ilości chętnych osób chcących rozpocząć przygodę z szybowaniem. W przypadku małej liczby przyszłych pilotów prowadzone są indywidualne zajęcia z instruktorem. Szkolenie teoretyczne kończy się egzaminem – wynik zależy od dopuszczenia studentka do szkolenia praktycznego.
Szkolenie szybowcowe praktyczne
Część praktyczna, szkolenie w powietrzu, zaczyna się po zaliczeniu teorii. Jest ono prowadzone na dwumiejscowym szybowcu SZD-9 Bocian lub SZD-50 Puchacz. Program szkolenia zawiera m.in.: lot po prostej, nauka zakrętów, nauka startu za samolotem, nauka lądowania, budowę kręgu nadlotniskowego, sytuacje niebezpieczne podczas startu, nauka wyprowadzania z korkociągu (szybowiec holowany przez samolot na bezpieczną dla tego ćwiczenia wysokość), loty sprawdzające, loty samodzielne. Praktyczne szkolenie szybowcowe trwa około 7-10 dni pod warunkiem sprzyjającej pogody i dyspozycyjności ucznia pilota. Uczeń ustala z instruktorem dogodne dla siebie terminy lotów.
Ceny szkolenia szybowcowego
Podstawowe szkolenie szybowcowe:
– za wyciągarką: 3000zł – 4000zł
– za samolotem: 5000 zł -6000zł
Powyższe ceny obejmują kurs teoretyczny i praktyczny (zgodny z Programem Szkolenia Szybowcowego Aeroklubu Polskiego).
Ceny szybowania:
– za samolotem: 8 zł/1 minuta holu od startu do wylądowania samolotu
– za wyciągarką: 15 zł/start
Lot szybowcem:
– jednomiejscowy: 25 zł/1 godzina lotu
– dwuster: 36 zł/1 godzina lot