Wiele osób zadaje sobie pytanie – jaki rower będzie dla mnie najlepszy? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ producenci oferują tyle możliwości, że ktoś, kto nie zna się dobrze na rowerowej branży, może poczuć zawroty głowy przeglądając katalogi sklepowe. Dostępność wielu rodzajów rowerów pozwala jednak lepiej dopasować konkretny typ roweru do własnych potrzeb, dzięki czemu – jeśli wiesz, co jest Ci potrzebne – możesz znaleźć rower dopasowany do siebie i swoich wymagań.
Jak dopasować rower do swoich potrzeb?
Wśród osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z jednośladem panuje przekonanie, że najważniejsza linia podziału przebiega między rowerami górskimi – o grubym bieżniku, dużych kołach, obowiązkowo z hamulcami tarczowymi i mocnym amortyzatorem – a rowerami miejskimi, które kojarzą się przede wszystkim z wygodną jazdą, szerokim siodełkiem i łukowato wygiętą kierownicą. Na szczęście wybór jest na tyle duży, że znalezienie dobrego jednośladu nie powinno być tak trudne.
Profesjonalne rowery górskie nadają się raczej dla osób, które doskonale radzą sobie z trudnościami terenu. Jazda nimi po mieście może być dość trudna. Z kolei zjechanie rowerem miejskim na drogę nieutwardzaną będzie nie tylko niewygodne, ale może skończyć się upadkiem. Dlatego warto wybrać rower, który nada się dla osób poruszających się po mieście na co dzień, ale lubiących także od czasu do czasu wybrać się na mniej uczęszczane szlaki – będzie to rower crossowy.
Czym rower crossowy różni się od górskiego?
Na pierwszy rzut oka wskazanie różnic może być trudne. A jeśli do tego postawi się obok jeszcze rower trekkingowy, osoba, która nie zna się na rowerach, bezradnie rozłoży ręce. Dlatego przygotowaliśmy krótkie zestawienie, które pomoże Ci wybrać sportowy typ roweru dopasowany do Twoich potrzeb.
Cechy |
Rower górski |
Rower crossowy |
Rower trekkingowy |
przeznaczenie |
>Trudne górskie trasy |
Lżejsze trasy górskie, szuter, asfalt |
Turystyka rowerowa – asfalt, drogi szutrowe |
Rozmiar kół |
26, 27.5, 28 lub 29 cali |
28 cali |
28 cali (rzadziej 26 cali) |
Opony |
Szerokie od 44 mm do nawet 55 mm; |
Ok. 38-44 mm szerokości, drobny lub średni bieżnik |
Ok. 38-44 mm szerokości, drobny bieżnik |
Amortyzator |
Amortyzator o skoku |
Amortyzator o skoku 50-65 mm |
Hardtail (sztywny widelec) lub amortyzator o skoku ok. 50-65 mm |
Geometria ramy |
Umożliwia przyjęcie aerodynamicznej pozycji i wydajne pedałowanie, ale mniejszy komfort jazdy |
Komfort jazdy większy niż w rowerach górskich, dobra pozycja do sportowej jazdy |
Pozwala przyjąć wygodniejszą pozycję w czasie jazdy |
Dodatkowe wyposażenie |
Mocniejsza konstrukcja, odporna na wstrząsy; napęd dostosowany do trudnych warunków terenu |
Rama pozwala dostosować wygodę jazdy do preferencji rowerzysty. |
Fabrycznie zamontowane błotniki, bagażnik, nóżka, oświetlenie |
Kto jeździ na rowerze?
Polacy coraz chętniej jeżdżą na rowerach. Widać to nie tylko na polskich ulicach – proste obserwacje znajdują potwierdzenie w faktach, za którymi stoją twarde dane. CBOS przeprowadziło w 2012 roku badania, według których większość osób jeździ na rowerze „od czasu do czasu” lub „okazjonalnie”.
Jeśli należysz do grupy osób jeżdżących na rowerze okazjonalnie lub po prostu niesystematycznie, z pewnością nie będziesz kupować osobnego roweru do jazdy miejskiej, innego na krótkie wycieczki lub do jazdy typowo górskiej. Lepiej jest wybrać rower, który dobrze sprawdzi się w każdych warunkach. Do jazdy tego rodzaju – raz w mieście, raz po lesie lub po polnych drogach – sprawdzi się rower crossowy. Dlaczego?
- Opony w crossach mają bieżnik drobny lub średniej grubości – dzięki temu na asfalcie mają stosunkowo niskie opory toczenia (co oznacza, że jedzie się łatwiej), a na trasach o nierównym podłożu zapewniają dobrą przyczepność,
- Lżejsza konstrukcja – to dobra opcja dla osób, które nie jeżdżą często. Ciężki rower trudniej się prowadzi, wymaga też więcej siły podczas pedałowania i większej kondycji.
- Prostsza budowa – rower crossowy nie musi być tak wytrzymały, jak typowy górski rower, więc jego budowa jest mniej skomplikowana, łatwiej go samodzielnie serwisować, naprawy są tańsze.
Rower na każde warunki – czy taki istnieje?
Twierdzenie, że rower crossowy jest lżejszą, mniej wytrzymałą wersją profesjonalnego roweru górskiego albo pozbawionym dodatkowego wyposażenia rowerem trekkingowym byłoby daleko idącym uproszczeniem. Z pewnością jego waga jest niższa niż w przypadku typowego MTB, choć nie jest tak „odchudzony” jak rowery typowo wyścigowe czy szosówki. Warto sprawdzić modele jakie proponuje np. https://www.bikester.pl/rowery/rowery-crossowe.html.
- Skrót MTB pochodzi od określenia mountain bike i oznacza po prostu „rower górski”.
Rower crossowy można opisywać przede wszystkim porównując go do innych modeli. Lżejszy i zwrotniejszy niż rower górski, ale nie aż tak, jak rower szosowy; mniej wygodny niż rower miejski, ale umożliwiający bardziej komfortową jazdę niż sportowy góral – podobieństwa i różnice tego typu można wymieniać bez końca.
Co na pewno można o nim powiedzieć? Jest to rower cechujący się dużą uniwersalnością. Dzięki temu, że łączy w sobie cechy roweru sportowego i jednośladu nadającego się do codziennych dojazdów, pozwala na wygodną jazdę w komfortowej pozycji. Doskonale sprawdza się jako środek komunikacji w mieście oraz na weekendowe wycieczki poza miasto. Dzięki mniej skomplikowanej budowie jest łatwiejszy w serwisowaniu.
Choć rower crossowy – w przeciwieństwie do roweru miejskiego czy trekkingowego – nie jest wyposażony w fabrycznie zamontowane błotniki, bagażnik czy uchwyty na sakwy rowerowe, to posiada miejsce na ich zamocowanie. Dzięki temu łatwo przekształcisz go w wygodny pojazd także na dłuższe trasy, umożliwiający przewiezienie większej ilości bagażu.