Dobór nowych opon rowerowych warto przeprowadzić uwzględniając sposób naszej jazdy: czy częściej jeździmy po asfalcie, po drogach szutrowych, czy też mieszamy te dwie trasy.
Sposób doboru ogumienia w naszym rowerze ma znaczny wpływ na opory toczenia kół roweru oraz na komfort jazdy. Różne rodzaje opon i bieżników mają decydujący wpływ na możliwość pokonywania przez rower danego terenu.
Pierwszą rzeczą jaką musimy dobrać decydują się na zakup opon jest ich rozmiar, czyli średnica i szerokość. Z pierwszą rzeczą nie ma problemu – średnica zależy od wielkości obręczy jaką posiadamy. Natomiast z szerokością można trochę pokombinować.
Rozmiary opon podaje się w calach lub jednostkach ISO. Na bocznej ścianie opony znajduje się napis w wg wzoru „A x B”.
- „A” oznacza średnicę obręczy, do której pasuje dana dętka. Typowe wymiary to 16′, 20′, 24′, 26′ i 28′.
- „B” oznacza grubość opony, czyli przybliżona średnica jej przekroju poprzecznego po pełnym napompowaniu (od 0.75′ do 3.0′).
W rowerach górskich stosuje się koła 26 cali – ISO 559mm.
Jeżeli jeździsz głównie w terenie polecam opony terenowe, które charakteryzują się grubym bieżnikiem, który swym wyglądem przypomina kostkę. Szerokość opon terenowych wynosi zazwyczaj od 2′ w górę. Szeroki bieżnik zapewnia lepszą przyczepność w terenie oraz minimalizuje zapadanie się koła w grząskim piachu. Niestety, za dobrą przyczepność płaci się większym oporem toczenia oraz hałasem, jaki opona będzie wydawać podczas jazdy po asfalcie.
Na przyczepność w głównej mierze ma wpływ bieżnik opony i rodzaj użytej gumy. Doświadczenie podpowiada, że agresywna jazda, głębokie wychylanie się w zakrętach na granicy poślizgu wymaga opon o wysokich i twardych klockach po bokach bieżnika. Do rekreacyjnej jazdy wystarczą opony o niskim bieżniku wykonanym z miękkiej gumy. Gęsto ustawione klocki znacznie poprawiają przyczepność na trasach suchych. Na błoto najlepsze będą opony o rzadko rozstawionych i stosunkowo niskich klockach. Im gęściej ustawione klocki tym mniejsze opory toczenia. Rzadziej rozstawione klocki zachowują się głośniej, co oznacza, że powodują większe opory toczenia.
Inną kategorią opon są opony semi slick. Takie opony wyposażone są jedynie w drobny, niski bieżnik na środku. Jedynie po bokach opony mają klasyczne klocki. Takie opony mają minimalne opory toczenia podczas jazdy prosto. Dopiero gdy pokonujemy zakręt iwychylamy się na bok zaczynają działać klocki boczne opony. Opony te doskonale radzą sobie podczas jazdy po suchej nawierzchni, zachowują przyzwoite własności jezdne w małym błocie. Warunkiem jest spokojna i ostrożna jazda.