Małe miasto i duża metropolia – każdy ma szanse w walce o tytuł najbardziej rowerowego miejsca w Polsce. W kampanii społecznej “Kręć kilometry po technologię” bierze udział kilkanaście tysięcy uczestników, ponad 800 miast i kilkadziesiąt lokalnych grup rowerowych, które w prawie dwa miesiące wykręciły już ponad 15 milionów kilometrów! Nagrodami dla zwycięskich miast będą wyjątkowe wydarzenia technologiczne – Allegro Tech Days.
Cała Polska od początku maja kręci kilometry w ramach kampanii, organizowanej przez Fundację Allegro All For Planet. Na liczniku jest już prawie 15mln kilometrów, a to dopiero początek rywalizacji, której głównym celem jest poprawa warunków ruchu rowerowego w Polsce.
Ogólnopolskie emocje i lokalne zaangażowanie
Czy Międzychód, Grodzisk Mazowiecki lub Kórnik mogą wygrać z Krakowem, Poznaniem czy Gdańskiem? Jak pokazuje kampania “Kręć kilometry po technologię” wszystko jest możliwe.
– To jedyna rowerowa rywalizacja, gdzie w peletonie do równej walki stają metropolie i małe miasteczka. I udowadniają, że wszystko jest możliwe. W ubiegłym roku w pierwszej trójce zwycięskich miast, obok Warszawy i Poznania, znalazły się 70-tys. Pabianice z 306 tys. km na koncie – mówi Krzysztof Śpiewek, członek Zarządu Fundacji Allegro All For Planet. – Największą siłą naszej kampanii są lokalne społeczności, które chcą wspólnie działać na rzecz swoich miast, a także aktywnie spędzać czas. W wielu miejscach utworzyły się nawet specjalne grupy z nazwą “Kręć Kilometry” w tytule. Organizują wspólne przejazdy w weekendy, a nawet nocą – dodaje.
Ranking, aktualizowany na bieżąco, dostępny jest na stronie kampanii www.kreckilometry.pl.
Już teraz rywalizuje ze sobą ponad 800 miast, a codziennie dołączają nowe. – Rywalizacja z “Kręć Kilometry po technologię” dała nam porządnego „kopa”, nie tylko skierowanego na wynik, ale chyba przede wszystkim na świetną zabawę i możliwość poznawania nowych ludzi. W małych miejscowościach – takich jak Łuków, czujemy się dzięki temu lepiej zintegrowani, wspólne wypady rowerowe sprzyjają budowaniu silnych więzi społecznych. Dzięki temu, również poza wycieczkami możemy lepiej współpracować i działać – mówi Mateusz Ptaszyński z grupy Rowerowy Łuków z województwa lubelskiego. – Łuków jest naszym miastem, a my jesteśmy jego świadomymi mieszkańcami chcącymi “wydusić” z integracji jak najwięcej i później przekuwać to w rozwój siebie i miasta. Trzeba kręcić ile się da z uśmiechem! – motywuje.
W pierwszej pięćdziesiątce najlepszych miast niespełna trzydziestotysięczna Brodnica
z województwa kujawsko-pomorskiego jest przed Szczecinem, a zaledwie dziesięciotysięczne wielkopolskie Bojanowo depcze po piętach Katowicom. – W naszej kampanii mały może znaczyć tyle samo, co duży – podsumowuje Krzysztof Śpiewek z Fundacji Allegro All For Planet.
A w tym roku największa rowerowa kampania społeczna odbywa się pod patronatem Związku Miast Polskich, z kolei partnerami społecznymi jest już kilkadziesiąt lokalnych grup i stowarzyszeń rowerowych, aktywnie wspierających swoje miasta w rywalizacji.
Technologia na wyciągnięcie ręki
Nagrodami dla zwycięskich miast w tegorocznej kampanii Fundacji Allegro All For Planet są wyjątkowe wydarzenia technologiczne. Allegro Tech Days mają przybliżyć nowoczesną technologię
i nauczyć korzystać z niej zarówno najmłodszych, jak i tych nieco starszych. Pokazy robotów i innych technologicznych wynalazków, warsztaty programowania maszyn i zabawek oraz wiele innych atrakcji, dotrą do 5 miast z największą liczbą wykręconych kilometrów. Ale to nie wszystko.
– W trakcie dwóch letnich Allegro Tech Days w Poznaniu i Warszawie oraz wspomnianych pięciu, które będą nagrodami w trwającej do końca września kampanii, zorganizujemy 24-godzinne hackathony. Przed nami więc wiele godzin programowania, w czasie których powstawać będzie portal dla samorządów i lokalnych społeczności. Wspólnie stworzymy narzędzie, które poprawi życie rowerzystów w Polsce, zwróci uwagę na ich problemy i wskaże rozwiązania. Hackathony to też szansa dla młodych programistów na pokazanie swoich umiejętności i wygranie cennych nagród – mówi Marcin Mazurek, dyrektor Infrastruktury i Operacji IT w Allegro.
Fundacja Allegro All For Planet od wielu lat dba o poprawę infrastruktury rowerowej w polskich miastach. Jest organizatorem kampanii społecznej Kręć Kilometry, dzięki której co roku pojawiają się nowe stojaki rowerowe. Tym razem, oprócz postawienia 300 stojaków w miastach, które zwyciężyły 5. edycję kampanii, Fundacja zorganizuje eventy technologiczne. Celem Allegro Tech Days jest propagowanie nowych technologii wśród dzieci i dorosłych oraz stworzenie platformy internetowej, która dostarczy samorządom dane i wiedzę, potrzebne do poprawy warunków ruchu rowerowego
w Polsce.