Pilotowanie jest bardzo ważną, a właściwie najważniejszą funkcją, jaką pełni pilot każdego samolotu. I nie chodzi tutaj tylko o jego bezpieczeństwo, ponieważ pilotując samolot ponosi odpowiedzialność zarówno za całą załogę, jak i za osoby, które przewozi.
Pilotowanie samolotu polega na tym, aby każdy etap lotu (start, lot właściwy i lądowanie), były od początku do końca odpowiednio i przede wszystkim precyzyjnie przeprowadzone. Sterowanie samolotem jest bardzo specyficznym działaniem. Użyłam tutaj słowa‚ specyficznym, ponieważ wszelkie wskaźniki i urządzenia pomiarowe są odpowiednio zaprojektowane, które zwykle oznaczane są symbolicznie i pilot musi umieć je rozszyfrować niezależnie od tego, jakie wyniki przedstawiają. Praca pilota odbywa się w kabinie, z której pilot nigdzie się nie rusza. Jest ona odpowiednio zabezpieczona i oświetlona, aby pilot mógł odpowiednio wykonywać swoje obowiązki.
\Oprócz kwestii stricte technicznych, pilotowanie samolotu wiąże się także z odpowiednim kierowaniem personelem i załogą samolotu, ponieważ każde z nich odpowiada za inne działania. Współpraca i wykonywanie zlecanych przez pilota zadań są obowiązkowe, jeżeli lot ma być przeprowadzony na odpowiednim poziomie pod względem funkcjonalności. Zwód pilota to bardzo poważne i przede wszystkim zobowiązujące zajęcie, gdyż każda dziedzina dotycząca latania oraz pilotowanie musi być przez niego w stu procentach opanowana. W końcu wsiadając do samolotu, powierzamy swój los właśnie pilotowi i powinien on być zawsze takiego stanu rzeczy jak najbardziej świadomy.
Na terenie UE obowiązują ujednolicone przepisy dotyczące ubezpieczeń w zakresie odpowiedzialności cywilnej użytkownika statku powietrznego. W Polsce aktem prawnym stanowiącym podstawę do zawierania umów ubezpieczeń lotniczych w zakresie OC stało się ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 785/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych.