Szkolenie samolotowe – informacje ogólne
Samolotowa Licencja Turystyczna PPL(A) (z angielskiego – Private Pilot Licence(Aeroplane)) jest pierwszym i niezbędnym etapem do kariery pilota myśliwca czy samolotu liniowego, ale także pilota prywatnego, Szkolenia samolotowe organizowane przez aerokluby, teoretyczne i praktyczne, umożliwiają zdobycie licencji pilota turystycznego PPL(A). Kursantom, którzy mają już doświadczenie w szybowaniu, będzie o wiele łatwiej stać się licencjonowanym pilotem turystycznym. Podobnie jak w szkoleniu szybowcowym, w szkoleniu samolotowym przed rozpoczęciem nauki praktycznej należy ukończyć teoretyczny kurs samolotowy. Program obejmuje 130 godzin wykładów, a dla pilotów chcących się przeszkolić z szybowców na samoloty 72 godzin. Możliwe jest odbycie szkolenia teoretycznego w trybie zaocznym. Zapraszamy do odwiedzania aeroklubów i wykonania lotów zapoznawczych na lotnisku – pomogą w podjęciu ostatecznej decyzji i sprawią, że będziesz pewny, że chcesz to robić.
Wymogi stawiane kursantowi szkolenia samolotowego
Kandydaci na szkolenie do licencji PPL(A) muszą spełniać kilka warunków:
– kursant ubiegający się o wydanie licencji pilota turystycznego PPL(A) musi mieć ukończony 17 rok życia;
– dniu pierwszego samodzielnego wylotu uczeń – pilot musi mieć ukończone 16 lat;
– student musi posiadać ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie Kategorii 1 lub 2;
– kandydat przystępujący do kursu musi posiadać wykształcenie co najmniej gimnazjalne (lub równorzędne) lub kontynuować naukę w szkole gwarantującej uzyskanie takiego wykształcenia do czasu przystąpienia do egzaminów na licencję PPL(A);
– kursant powinien posiadać zaświadczenie o niekaralności.
Szkolenie teoretyczne kurs samolotowy
Szkolenie teoretyczne obejmuje 130 godzin wykładów i ćwiczeń z określonych przedmiotów: prawo lotnicze, zasady ruchu lotniczego, przepisy i służby ruchu lotniczego; budowa samolotu; osiągi i planowanie lotu; możliwości człowieka; meteorologia; nawigacja; zasady lotu; bezpieczeństwo lotów. Szkolenie teoretyczne kończy się egzaminem wewnętrznym, którego pozytywny wynik wraz z orzeczeniem lotniczo-lekarskim II klasy pozawala na rozpoczęcie kursu praktycznego. W przypadku niewystarczającej ilości kandydatów do grupowego szkolenia nauka odbywa się w trybie indywidualnym w postaci konsultacji z instruktorami i poprzedza bezpośrednio szkolenie praktyczne.
Kurs praktyczny szkolenia samolotowego
Szkolenie praktyczne, to część kursu, która odbywa się w powietrzu, a warunkiem do jego przystąpienia jest pozytywny wynik z egzaminu teoretycznego. Zazwyczaj prowadzone jest na dwumiejscowym samolocie (kursant i instruktor). W trakcie szkolenia praktycznego uczeń-pilot wykonuje minimum 45 godzin lotów za wyjątkiem uczniów posiadających już doświadczenie lotnicze (np. szybowcowe). Przebieg szkolenia wyznacza instruktor na podstawie szybkości nabywania umiejętności przyszłego pilota. Ilości lotów wymienionych w programie szkolenia mają charakter jedynie orientacyjny i nienależny przywiązywać do nich znacznej wagi.
Szkolenie do Licencji Pilota Samolotowego Turystycznego PPL(A) składa się z 3 zadań:
- Zadanie I – Loty po kręgu i do strefy (nauka podstawowego pilotażu w strefie, lotów po kręgu połączonego z nauką startu i lądowania oraz postępowania w sytuacjach niebezpiecznych)
- Zadanie II – Loty zapoznawcze według wskazań przyrządów
- Zadanie III – Przeloty VFR w ruchu lotniczym kontrolowanym i niekontrolowanym
Zakończenie kursu pilotażu
Po zakończeniu szkolenia kandydat na pilota zdaje egzaminy teoretyczne (testy komputerowe) oraz egzamin praktyczny (ok. 1,5 godziny lotu) i uzyskuje licencję PPL(A).
Po egzaminie uczeń-pilot staje się samodzielnym pilotem z prawem latania samolotami jednosilnikowymi z silnikiem tłokowym. Licencja Pilota Samolotowego Turystycznego PPL(A) uprawnia do pełnienia bez wynagrodzenia w lotach VFR (z widzialnością ziemi) funkcji:
– pilota – dowódcy samolotu nieużywanego za opłatą;
– drugiego pilota na wszystkich samolotach, które nie są używane odpłatnie;
– uprawnienia te dotyczą samolotów jednosilnikowych lądowych;
– licencja PPL(A) otwiera drogę do latania dla siebie, uprawiania sportu samolotowego oraz lotnictwa zawodowego.
Zmiany wprowadzone w 2019 roku:
Obywatel polski, chcąc uzyskać licencję, musi ukończyć pełne szkolenie teoretyczne i praktyczne w języku polskim. Piloci nieposiadający obywatelstwa polskiego, szkolący się w polskim ośrodku szkolenia, muszą ukończyć pełne szkolenie teoretyczne i praktyczne wyłącznie w jednym języku: polskim lub angielskim.